PENGENALAN
Kurikulum
adalah ‘core’ kepada ‘business’ pendidikan. Ia merupakan satu rancangan
pendidikan yang membendung segala ilmu pengetahuan, kemahiran, nilai dan norma
serta unsur-unsur kebudayaan dan kepercayaan yang menjadi pilihan masyarakat
untuk diwariskan kepada ahli-ahli dari satu generasi kepada satu generasi lain.
Rancangan pendidikan ini bertujuan untuk memenuhi keperluan individu dan
engara. Dalam Laporan Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran (1979)
kedua-dua keperluan dihuraikan seperti berikut :
"
Peranan kurikulum dalam pendidikan adalah untuk membina perkembangan murid yang
lengkap dari segi jasmani, rohani, akal dan emosi serta menyemai, menanam dan
memupuk nilai-nilai akhlak yang diingini, di samping menyampaikan ilmu
pengetahuan. Dalam konteks negara Malaysia, kurikulum itu juga berperanan untuk
melahirkan rakyat yang mendokong cita-cita negara dalam mweujudkan perpaduan
yang berpandukan Rukunegara di samping menghasilkan tenaga rakyat yang terlatih
untuk keperluan negara. "
[
Laporan Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran (1979) ]
Dalam
proses menyediakan warganegara Malaysia dengan pendidikan yang lengkap bagi
mengisi dua keperluan utama iaitu keperluan individu dan keperluan negara,
kurikulum perlu dirancang dan diurus dengan teliti. Ini amat penting untuk
menentukan supaya kurikulum ini sesuai dengan keperluan dan berkualiti
cemerlang.
Pembangunan
tenaga manusia dan tenaga rakyat menjelang abad ke 21 tidak terhad kepada
penyediaan dan pembekalan tenaga pekerja yang berketrampilan dalam
sektor-sektor perindustrian dan perdagangan sahaja. Y.A.B. Perdana Menteri
telah menghuraikan bentuk, corak dan tumpuan yang perlu dilakukan.
"Kita
mestilah mempunyai hasrat untuk mencapai taraf yang setinggi-tingginya dari
segi ketrampilan pada rakyat kita, dari segi penghargaan mereka akan kemahiran
dan pengetahuan serta kemajuan diri, dari segi kemampuan diri, dari segi
kemampuan berbahasa, dari segi sikap mereka terhadap kerja dan disiplin, dari
segi motivasi mereka terhadap kecemerlangan dan terhadap mendorongkan semangat
keusahawanan".
[
Malaysia Melangkah Ke Hadapan, hal. 21 ]
"Kita
mestilah memastikan bahawa terdapat satu adunan yang seimbang antara golongan
profesional, separa-profesional dan ahli ketukangan, selain terdapatnya
imbangan yang wajar antara orang-orang mempunyai kemahiran dalam bidang sains
dan teknologi, sastera dan ilmu-ilmu sosial".
[
Malaysia Melangkah Ke Hadapan, hal. 21 ]
Kurikulum
bagi abad ke 21 perlu dibentuk supaya relevan dan koheran dengan keadaan pada
masa itu dan boleh memenuhi matlamat-matlamat yang ditentukan. Garis panduan
tentang bentuk, isi dan pelaksanaan kurikulum itu pastinya ditentukan
(dictated) oleh senario yang dapat dilihat dari aliran pembangunan dan kemajuan
teknologi.
Perancangan
kurikulum abad ke 21, mestilah bersifat futuristik, fleksibel dan dinamik
supaya dapat menentukan corak masyarakat dan profil bangsa dan warganegara
Malaysia.
Warganegara
Malaysia bagi abad ke 21 mestilah dapat menangani cabaran yang akan dibawa arus
oleh globalisasi, ledakan ilmu dan maklumat. Warganegara berupaya merancang
masa depan mereka dan mampu membuat pilihan yang bijak dan tepat sesuai dengan
budaya dan nilai-nilai semasa.
No comments:
Post a Comment