Untuk
memenuhi matlamat mewujudkan masyarakat Malaysia yang bersikap terbuka dan
kreatif, kurikulum yang direncanakan mestilah mampu membekalkan pelajar dengan
kesediaan diri yang kukuh dari segi intelek, rohani, jasmani dan emosi. Fokus
pengisian kurikulum semestinya lebih daripada penguasaan pengetahuan dan
kemahiran asas tetapi kepada penguasaan berbagai-bagai kemahiran iaitu :-
- kemahiran berfikir secara
kritikal dan kreatif
- kemahiran berkomunikasi secara
berkesan
- kemahiran menikmati keindahan
ciptaan dan seni
- kemahiran membuat pilihan dan
membuat keputusan
- kemahiran mencari,
menginterpretasi dan mengaplikasi maklumat
- kemahiran bergaul dan
bekerjasama dengan orang lain
- kemahiran kepimpinan dan
pengurusan
Di
dalam usaha ini kurikulum perlu memberi penekanan kepada perkara-perkara
berikut :
(a)
Pembelajaran Koperatif
Kurikulum
berkisar dalam bentuk tugasan, permasalahan dan projek yang dijalankan oleh
pelajar dalam kumpulan yang mengandungi berbagai tahap kebolehan. Penglibatan
diri dalam kemahiran ‘interpersonal’ merangkumi kemahiran membuat keputusan,
mengendalikan konflik dan mengekalkan hubungan baik antara ahli kumpulan.
(b)
Berfikir Secara Kritis dan Reflektif
Fokus
aktiviti kurikulum kepada kebolehan membuat pilihan dan keputusan berlandaskan
sebab-sebab yang rasional serta justifikasi. Minda yang kritis berupaya
mengenal pasti andaian-andaian, idea, pandangan membawa kepada perubahan
tingkah laku peribadi yang lebih baik atau penghasilan produk baru.
(c)
Pengembangan Kreativiti
Kurikulum
perlu banyak menonjolkan aktiviti-aktiviti yang kreatif termasuklah berfikir
secara logik, membina daya imaginasi dan boleh memberi pandangan.
Kreativiti-kreativiti dapat dipupuk apabila individu tersebut diberi galakan.
(d)
Kemahiran Generik
Kemahiran-kemahiran
generik bolehguna dapat menyediakan tenaga pekerja yang mahir, cekap dan
berketrampilan di tempat kerja dan alam pekerjaan. Pekerja yang berketrampilan
menjadi aset kepada majikan, dapat memajukan diri dan menyumbang kepada
pembangunan ekonomi negara. Pekerja yang mempunyai kepakaran akan begitu mobile
dan kerap bertukar kerja. Penguasaan kemahiran generik memberi peluang
kepelbagaian jenis pekerjaan dalam bidang yang berlainan.
(e)
‘Multilinggualism’
Arus
globalisasi dan ledakan maklumat memerlukan kebolehan pelbagai bahasa untuk
Rakyat Malaysia perlu menguasai dua bahasa atau lebih (selain daripada Bahasa
Melayu) supaya boleh berkomunikasi dengan berkesan, dan berupaya menggunakan
segala maklumat dalam pelbagai bahasa.
(f)
Patriotisme dan Ketatanegaraan
Kesinambungan
pembinaan semangat patriotisme dan identiti kebangsaan dilanjutkan. Kebudayaan
nasional, ideologi dan aspirasi nasional akan dapat mengukuhkan lagi identiti
kebangsaan dan membentuk bangsa Malaysia yang berwibawa dan bermoral tinggi.
(g)
Penghayatan Nilai-Nilai Murni
Pemupukan
dan penghayatan nilai murni masyarakat Malaysia dilanjutkan di samping
nilai-nilai baru masyarakat moden. Hanya insan baik, beradab dan bermoral
tinggi mampu menguasai ilmu-ilmu baru tanpa mengorbankan agama, akhlak dan
kebudayaan bangsa. Insan baik, sedar insaf bahawa ia perlu menguasai ilmu bagi melaksanakan
tugas terhadap dirinya, Tuhan, keluarga dan masyarakat manusia serta alam
sekelilingnya.
(h)
Pelbagai Kecerdasan
Setiap
individu mempunyai kecerdasan dan kebolahan yang berbagai. Kesemua potensi
seperti yang disarankan dalam teori Pelbagai Kecerdasan (Multiple
Intelligences) iaitu verbal-linguistik, logiko-matematik, muzik, spatial,
bodily-kinesthetic, inter-personal, dan intrapersonal diberi tumpuan. Ini dapat
melahirkan individu yang holistik dan seimbang.
(i)
Kemahiran Belajar Untuk Belajar
Kemahiran belajar diajar seiringan dan
disepadukan dengan pembelajaran sesuatu mata pelajaran. Kemahiran membaca
pantas, mencari dan memilih maklumat, merujuk, membuat nota, menulis ringkasan,
bercakap di khalayak ramai dan sebagainya diberi penekanan dan disepadukan
dalam proses pengajaran dan pembelajaran
No comments:
Post a Comment